tirsdag 23. oktober 2007

Hushjelp!

Mandag morgen kom jeg med et diskré forslag til resten av teamet om at vi kanskje kunne hyre en hushjelp mens vi er her i Antsirabe. Grunnen var at jeg innså at vi egentlig hadde en ganske ensidig hverdag her. Vi sover, har gassiskundervisning, går på Shoprite og handler mat, går hjem og lager maten, spiser, vasker opp, gjør lekser og stuper i seng helt utslitte etter å ha spist kveldsmat og kanskje sett en film. Var egentlig litt redd for at forslaget mitt skulle bli stemt nord og ned, men fikk nå trumfet det igjennom til slutt og i adg var alle meget fornøyde. Da vi var ferdige med gassiskundervisningen med Edouard i tolvtiden kom vi hjem til en leilighet som luktet mahafinaratra! Detter litt lekser kunne vi sette oss til bords for å få servert kjøttkaker. Og når vi ikke lenger kunne skryte av hvor flinke vi hadde vært til å lage mat, så satt vi en stund å skrøyt av hvor flinke vi hadde vært til å skaffe oss en hushjelp! Ikke bare fikk vi kjøttkaker til middag, men hun hadde også laget fruktsalat, grovbrød og rundstykker til oss. Og det vi måtte punge ut for 5 timers arbeid var knappe 20 NOK. Da vi skulle avtale om hva hun skulle gjøre i morgen lurte hun på om vi ikke likte potetene siden vi ikke hadde spist opp de siste, som var litt røde. Ingrid Karin så da en gylden mulighet til å få praktisert gassisken sin: ’’Tsy nihinana ny ovy izahay fa bevoky aho’’ - altså ’’Vi har ikke spist opp potetene fordi jeg er gravid’’. Men vi fikk raskt rettet opp feilen til ’’Tsy nihinana ny ovy izahay fa voky be’’ – ’’Vi spiste ikke opp potetene fordi vi var mette’’.

Takket være hushjelpen vår har vi altså endelig fått oss litt fritid, så etter en liten middagshvil så jeg endelig mitt snitt til å få meg litt ’’trim’’. Da ingen av de ulåste syklene her på den norske skolen var brukenes, tenkte jeg at jeg heller fikk småtrave litt rundt på området, men jeg hadde jogget i vel et minutt at det begynte å hølje ned så det ble slutten på den treningsøkten. Mye kjekkere å være inne og spise nybakte rundstykker når alle sluser har åpnet seg her i tillegg til at himmelen tydeligvis snart faller ned. Nå gikk nettopp strømmen også, men bare for noen få sekunder heldigvis. Ble likevel litt nervøs for at lynet skulle slå ned i huset når vi satt her i mørket.

I løpet av fritiden vår i dag fikk vi også tid til å gå å raide biblioteket for DVD filmer siden skolen er på leirskole denne uka. Derfor blir det nok filmkveld i dag også, men uten at vi er helt utkjørte etter å ha handlet, laget mat og vasket opp hele ettermiddagen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Detta e d sløvaste eg har høyrt!